Als ik de baas zou zijn :)

Stel, je loopt al een jaar of veertig rond op deze aarde. Dan ken je ongetwijfeld dat liedje van Kinderen voor Kinderen:”Als ik de baas zou zijn van het Journaal…” Daar denk ik regelmatig aan. Wat nu, als ik de baas zou zijn van de schuldhulp in dit land. Hoe zou ik het dan doen? Want ik kan natuurlijk wel vrolijk meegaan in de stroom van negatieve berichten over schuldhulp, maar dat alleen is wat al te gemakkelijk. Dus denk ik na hoe ik dat nou zou doen. En dan vraag ik me af, hoe ik zelf geholpen zou willen worden. Want dat is een passende standaard. Nou dat wil ik om mee te beginnen wel uit de doeken doen.

Ik wil vooral vlot geholpen worden. Duidelijk, eenvoudig en snel.

Ik stap binnen bij een organisatie. Dan wil ik daar eerst een kop goede koffie. Uit een stenen kopje. Uiteraard ben ik ruim op tijd voor mijn afspraak, dus ik zit nog tien minuten te wachten. Dat is het prettigst als ik uit een stapel recente tijdschriften kan kiezen. In plaats van een halfleeg tijdschriftenrek met twee overjarige overheids-folders met een stockfoto op de voorkant.

Zodra ik word opgehaald, wil ik graag een echt gesprek. Iemand die me aankijkt in plaats van een halve roman te typen achter zijn schermpje terwijl ik mijn verhaal aan het doen ben. Iemand die ook iets over zichzelf vertelt, zodat het een echt gesprek wordt, en geen interview.

Ook wil ik weten wat me te wachten staan. Wat ik wel en niet kan verwachten. En het zou mij persoonlijk trouwens weinig uitmaken hoe vaak ik moet langskomen, en zelfs niet of ik een vast contactpersoon heb. Ik wil vooral vlot geholpen worden. Duidelijk, eenvoudig en snel.

Hoe moeilijk is het om op die manier te werken? Echt luisteren naar de vraag van de klant. Niet betweterig een heel traject van stabiliteit en leerrijpheid aanbieden, maar gewoon hup aan de slag met het regelen van die schulden. U vraagt – wij draaien. Waarbij je lastige onderwerpen niet uit de weg hoeft te gaan. Als dat huis echt te duur is om te blijven wonen, is dat een keus van de klant om te maken. Die vervolgens kan beslissen om uit het traject van schuldhulp te stappen als hij daar nog niet klaar voor is. Maar vooral geen betutteling. Er van uit gaan dat de klant zelf heel goed weet wat hij wil. En wat goed voor hem is. En wat hem echt gaat helpen.

Ben razend benieuwd wat daar uit zou komen. Ik las vandaag over online schuldencoaching bij de Kredietbank Nederland, waar klanten een ruime 9 geven aan de coaches. Dat is toch fantastisch?! Het is voor het eerst dat ik zo’n hoge klantwaardering tegenkom in de schuldhulp. Of misschien wel dat ik überhaupt iets aan klantwaardering tegenkom in de schuldhulp 🙂 Ik ben ontzettend benieuwd wat hier de ‘secret ingredients’ zijn geweest. Ik wil best raden.

Lees ook mijn eerdere blog: Over hoge en lage mensen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s